(NL) Detox tips voor de lente vanuit de Ayurveda

Last van een vol gevoel, ook al heb je niets gegeten? Weinig eetlust? Merk je dat je vocht vasthoudt, wat een opgeblazen of ‘plofferig’ gevoel geeft? 

We zitten midden in de overgang van de Winter naar de Lente, waarin de stijging van de temperatuur ervoor zorgt dat de vaste, aardse, Kapha die tijdens de winter is opgebouwd, ‘smelt’, en er meer water in ons systeem komt. Lees hier ook meer over op mijn vorige blog. Ons spijsverteringsvuur kan daardoor wat verzwakken. Dat kunnen we ervaren als een ‘vol’ gevoel zonder iets gegeten te hebben, weinig eetlust hebben of het vasthouden van vocht.

In deze periode is het goed om wat extra aandacht te geven aan onze spijsvertering. De lente is namelijk een geschikte periode voor het doen van een detox: je ontdoen van datgene dat je niet meer nodig hebt, en je (onnodig) zwaar maakt. 

Dat kan door een paar aanpassingen in je dagelijkse eetpatroon. Ik geef je 10 tips die een detox effect hebben en kunnen bijdragen aan een gebalanceerd eetpatroon in de lente: 

    1. Geef je spijsvertering een boost met thee van gember en citroen. Wacht tot je het kan drinken en doe er dan een lepel honing bij. Honing mag nooit worden verhit! Lees hier waarom. 
    2. Geen honger? Sla het ontbijt over, of eet wat gedroogd fruit zoals een paar rozijnen. Laat deze van tevoren wel even weken in water. Of drink enkel de gember/citroen/honing thee die ik hierboven beschreef. 
    3. Eet licht verteerbaar, warm voedsel. Maak van je lunch de grootste maaltijd en eet in de avond een kleinere portie. 
    4. Eet Kicheri! Zie ook mijn andere blog hierover. 
    5. Drink genoeg water, maar vooral niet teveel in een keer. Neem elk half uur een paar slokjes, in plaats van in een keer het hele glas. Drink je water altijd warm. 
    6. Kruid je eten met scherpe en bittere kruiden zoals peper, gember, kurkuma, fenegriek, mosterdzaad, kruidnagel en kaneel. Neem minder zout, want dat houdt vocht vast. In plaats van zout kan je je eten garneren met wat vers citroensap. 
    7. Kies altijd voor seizoensgroenten. In de lente zijn groente (blad-)groenten zeer geschikt om te eten, zoals asperges, spinazie, knoflook, sperziebonen, kiemgroenten, selderij, peterselie, mais, ui en venkel. Eet ze bij voorkeur gekookt/gebakken en kruid ze met de bovengenoemde kruiden. 
    8. Granen zoals boekweit, quinoa en mais zijn wat droger en kunnen bijdragen aan een lichter gevoel. 
    9. Eet bij voorkeur vegetarisch. Peulvruchten zoals gespleten mung bonen en gespleten rode linzen of tofu, tempeh.
    10. Vermijd koud eten en drinken, zuivelproducten, vet eten, zoet en zout eten, vlees, vis, en kip. 

Heb je vragen? In een persoonlijk consult kan ik een persoonlijk (detox-)plan maken met advies op het gebied van voeding, leefstijl, yoga en pranayama die kan bijdragen aan het balanceren van jouw constitutie en waarmee je jouw gezondheid kan onderhouden. Vul het contact formulier in of stuur een email naar info@puraveda.nl.

 

Foto: Joacim Bohlander @Unsplash

Share Post :

More Posts

Geef een antwoord